Konsten att komma på ett bra mellis

2013-04-11 @ 15:24:00
 
 Nu har både jag och Nova tröttnat på barnmaten i burk. Till middag och lunch har hon börjat äta samma sak som oss vuxna. Det är mycket bekvämt nu när hon fyllt ett och klarar av lite salt i maten. Oftast räcker det med att ta gaffeln och mosa maten eftersom att det är svårt att tugga när man bara har två tänder.

Det som är klurigare är att komma på mellis med lite variation. I början körde vi bara barnmatsburkar med fruktpuré. Sedan upptäckte vi smoothiesarna i "mjukplastflaskorna" som är väldigt behändiga att ta med när vi är ute. Men d
 
e är ju inte bara behändiga utan också rätt dyra om Nova ska äta det varje dag. Så hemma försöker jag ge henne något annat. Klassikern är att mata med vanlig banan eller avokado. Det glider snabbt ner utan att tuggas.

Idag försökte jag med ett nytt grepp (nåja nytt för min ettåring i alla fall), jag gjorde en smoothie.

Jag mixade 1 banan, saften från en apelsin och naturell lättyoghurt. På toppen pudrade jag på kanel.

Det gick hem strålade bra både för Nova och mig.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback