Hurra för långpromenad!

2012-06-27 @ 16:15:03

I de flestas värld så kanske inte en långpromenad är på 4 kilometer. Men för mig var det stort att jag lyckades att gå så långt idag!

 

Anders och jag har börjat med våra dubbeldagar nu, det vill säga att vi är föräldralediga tillsammans, det känns alltså som semester fast lite sämre betalt. Vi har självklart flyttat ut på landet för att njuta av sommaren med Nova så mycket som möjligt. Nu har vi väl inte haft toktur med vädret och av någon anledning så har vi börjat tycka att det är fint väder bara för att det inte regnar. Men jag ska sluta skriva om vädret för det ämnet börjat bli tjatigt en sommar som denna.  

 

På semestern brukar man ju festa till det lite. Vardagsmaten försvinner och kranvattnet till maten råkar helt plötsligt vara vin. Om det nu är någon som reagerar på att denna nyblivna mamma dricker vin så ska det tilläggas att hon heller inte ammar eller blir särskilt rund under fötterna. Men ett glas rosé glider lätt ner när solen tittar fram mellan molnen. Igår fick jag dock nog. Efter den goda västerbottenostlaxen med grädde och vitt vin i och sedan den lilla skålen chips som sedan förtärdes till Allsång på Skansen så insåg jag att jag kommer se gravid ut igen innan denna sommar tar slut. Så idag snörade jag på mig skorna för att ta en längre promenad än vad jag trodde att mina höfter klarar. Jag har ju ett bra tag haft 2 kilometer som gräns för promenader eftersom att jag fått så extremt ont när jag gått längre. Så när jag nu skulle ta rundan här på landet som jag vet är 4 kilometer så förberedde jag Anders på att det kunde hända att han skulle få släppa det han hade i händerna för att komma och hämta mig med bilen om höfterna kollapsade.

 

Jag lägger ner Nova i vagnen sätter på en bra podcast i telefonen och sätter igång appen runkeeper som håller koll på att mina promenader ska gå bättre och bättre. Börjar gå och hör plötsligt att de mekaiska kvinnorösten i runkeeper berättar att jag gått längre än två kilometer. Det betyder att det inte är någon idé att vända längre eftersom att jag var halvvägs, det jag också märkte var att jag än så länge inte ens hade en liten känning i höfterna. Så jag traskar vidare. Och plötsligt så har jag kommit hela vägen runt 10 minuter snabbare än jag tog mig runt innan graviditeten. Nu vet jag inte hur mycket det spelar in att jag har en barnvagn nu som kan agera rullator när jag promenarer men var ändå toppennöjd när vi återvände till tomten. Så nu är målet att i alla fall varannan dag ta mig runt rundan och kanske nå ännu bättre tider. Jag som hade målet att kunna gå 4 km när sommaren var slut ska kanske öka detta mål till 8 km som är en annan promenad här.

 

Ikväll blir det grillad färskebab utan både ost och grädde med destomer sallad. Här passas det på att grilla de dagarna regnet håller sig borta.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback